أصابات روبيـن والإجابة الزائفة... كيف تتخلص من السذاجة في بحث المستخدم

 


في الرابع من مارس عام 2019 نشرت جريدة بيلد الالمانية تقرير عن سبب إصابة اللاعب روبين لاعب نادي بايرن ميونخ الالماني العضلية 

الي ادت الي غيابه اكتر من 3 اشهر بدون معرفة سبب الاصابة 

 تحديداً في  الليلة الي ذهب فيها روبين الي طبيب أسنان 

عدما أزال اللاعب السنتين المصابتين، بجانب إزالة بعض الجير 

ظهر انه كان  يمنع الدم من التدفق لجسده ذلك لوجود رابط بين عضلات المضغ و عضلات الفخذ و الحوض

 عندها أدرك الاطباء انهم كانو بيبحثو عن حل المشكلة في المكان الخطأ 

قصة اللاعب تشبه الي حد كبير مشكلة  قادرة انها تدمر عملية بحث المستخدم

 وهيا 

السذاجة

تعريف السذاجة هو الاستعداد لتصديق اي شئ بدون دليل مناسب 

وده بيتمثل فعملية البحث انك تسأل المستخدم عن الي بيتمناه وتصدق ان ده  الي بيحتاجه 

طب ليه الي بيتمناه  المستخدم غير  الي فعلاً محتاجه ؟

لأن المستخدمين معندهاش فكره او رؤية عن  العقل والنموذج العقلي للبشر بيشتغل ازاي هو الي بيحدد معايير المشاعر دي

 الناس متعرفش ليه بيحسو بالراحه فالمكان ده ليه الصورة عجبت عينهم

 هما بس بيحسو بالتجربة انها جميلة مريحة عشان كدا مش هيقولك دايماً على الحل المثالي ومش كل الي هيقوله هو الحل.

 الكلام مع المستخدم شبه البحث والتنقيب عن اثار فيه حقيقة ومعلومة موجوده في مكان ما زي مانت تقدر تطلعها لو دورت بعقل وبحكمة

 تقدر تكسرها وتضيعها منك وتقسمها لأكتر من جزء ويبقا معاك شئ من الحقيقة 

مش الحقيقة كاملة لو استخدمت ادوات وطريقة حادة فالبحث

أفضل طريقة لاكتساب افكار قابلة للتنفيذ وقابلة للاختبار هي عدم السؤال ، بل الملاحظة هدفك هو المراقبة لفترة كافية بحيث تقدر تشوف ازاي المستخدم بيحاول يحل المشكلة بيفكر فيها ازاي وتقدر تسأله عن تصوراته فالمستقبل ازاي ممكن المشكلة دي تتحل ممكن تديله بروتوتايب وتشوف قد ايه هيحل مشكلته أهم شئ فالجزء ده هو ان الي بيقوله الناس مش مفيد قد الي بيعملوه ومحتاجينه

مثال على ذلك 

في احد الشركات تم تصميم موقع سوشيال ميديا للمناقشات في المجال الهندسي والالكتروني

وده كان التصميم 


بعد البحث وجدو ان مفيش حد بيستخدمه كتير لذلك قررو يعملو اعادة تصميم وكلفو المصمم  بالمهمة وعملهم التصميم ده 

الجديد شكله اكثر تطور ما كان فيه تعليقات انه جيد لكن الاكثر ان المستخدمين مش عارفين يقرأو العنواين كلها بسرعة وفيه مساحات بيضا كتير بل ان التصميم القديم كان بيقرأو فيه العنواين بشكل اسهل واسرع


تم عمل تعديل من المصمم عشان يوصلنا للشكل ده


 النص اتشال من تحت العنوان وبقا عنوان  بس عشان نحل المشكلة بتاعت المستخدم الي قال عليها  انه مش عارف يقرأ العنوان بسرعه 
والي المصمم اعتقد انها الحل المباشر 
 كانت النتيجة ان المساحات قلت لكن مازالت العنواين اصعب فالقراءة عن الاول
والتصميم القديم كان افضل في القراءة
هنا المصمم قرر يتخلى عن السذاجة في التصميم وانه يفصل بين الي بيقول المستخدم انه محتاجه والي محتاجه فعلاً  ولما قارن وبحث وجد أن
 المشكلة في طريقة قراءة العين ال Scan Pattern  للعنوان فالموقع القديم كانت افضل ده غير ان فيه مشكلة في تناسق العناصر كشكل جمالي
هنا حل مشكلة نمط القرأة 



هنا حل مشكلة التناسق الجمالي للشكل



الرحلة مابين التفريق بين مايريده المستخدم ومايحتاجه طويله جداً بيضيع فيها وقت ومجهود وطاقة لذلك رقم 1 وانت بتصمم بحث عن تجربة المستخدم تخلى عن السذاجة 



أصابات روبيـن والإجابة الزائفة... كيف تتخلص من السذاجة في بحث المستخدم أصابات روبيـن والإجابة الزائفة... كيف تتخلص من السذاجة في بحث المستخدم Reviewed by رافي on يناير 16, 2021 Rating: 5
يتم التشغيل بواسطة Blogger.

عن مُميز

Recent

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

UserReserch

المشاركات الشائعة

Author Description

Post Page Advertisement [Top]

Ui

home
Breaking news

Top Menu

Popular Posts

Instagram

information architecture

[IA][twocolumns]

Stay Connected

Subscribe Us

New Topics

About Me


Follow us on Facebook

Case Study

[Case Study][bsummary]

random posts

randomposts

Ui

[Ui][bigposts]

UX RESEARCH

UX RESEARCH

recent posts

recentposts

Social

Newsletter

home

Popular Posts

[socialcounter] [facebook][#][230,000] [twitter][#][230,000] [youtube][#][230,000] [rss][#][230,000] [linkedin][#][230,000] [instagram][#][230,000]